Понад 200 мільйонів гривень поділили депутати між різними сферами життєдіяльності у Рівному. Дісталося на асфальтування і “латання” доріг, ремонти житлового фонду, комунальних закладів міста, оновлення електротранспорту, фінансування різноманітних програм тощо. Скільки, на що і чому витратять у Рівному — в розмові з головою постійної комісії Рівненської міськради, депутатом Олегом Карпяком.
Саме на бюджетній комісії проходять найактивніші обговорення щодо того, скільки й на що витратити зі скарбнички міста. Коли ж розприділяли між різними сферами 200 мільйонів гривень із бюджету розвитку, не обійшлося без суперечок. У результаті дісталося всім потроху, та насамперед “закрили” нагальні діри в місті.
“За бюджет посперечалися, бо кожен депутат хотів “вибити” якомога більше грошей на свій округ”
– Напевне, такого емоційного поділу бюджету в Рівному ще не було. Олеже, на твою думку, з чим пов’язані всі ці суперечки?
– Ми розподіляли вільні залишки— це кошти, які не використали минулоріч і тепер вони стали бюджетом розвитку. Мова йде про понад 200 мільйонів гривень. Бюджетна комісія працювала тиждень, розглядала кожну сферу та її потреби детально та надавала свої пропозиції щодо фінансування того чи іншого закладу. Напевне, такого ретельного розгляду бюджету розвитку в Рівному ще не було. Але ж зрозуміло, що кожен депутат хотів “вибити” якомога більше грошей на свій округ і кожен вважав, що саме те, що він пропонує найважливіше. Щоб реалізувати всі пропозиції, які обговорювалися, потрібно не 200, а в рази більше мільйонів. Тому виходили з того, що мали. Не обійшлося й без обурень. Та я вважаю, що ми оптимально розприділили кошти, не образивши галузі. Першочергово, намагалися виділити на нагальні потреби і доробити ті заклади, в яких вже були початі роботи.
– А яка ситуація із бюджетом розвитку? Чи достатньо цих коштів?
– Можна сказати, що ситуація із бюджетом розвитку схожа до того, як було минулоріч. Найбільші витрати— це традиційно комунальна галузь. Також маємо недофінансування управління у справах сім’ї, молоді та спорту. Власне, їм потрібні кошти на капремонти спортивних майданчиків, утримання підліткових і спортивних клубів тощо. Щоправда, є управління, на які навпаки, бачу недоцільність використання коштів. Тому на засіданнях бюджетної комісії ми обговорювали, з яких об’єктів певну суму можна зняти, а куди “перекинути”. Адже те, що з минулого року залишаються вільні кошти, свідчить лише про неефективне їхнє використання управліннями.
“Найбільше коштів із бюджету дісталося УЖКГ”
– Кому дісталося найбільше?
– Чимало робіт у нас виконує управління житлово-комунального господарства, тому їм дісталося найбільше коштів — більше 6о мільйонів гривень. Передбачається, що їх витратять на капітальні та поточні ремонти, реконструкції об’єктів тощо. Також 42 мільйони гривень із бюджету розвитку на оновлення електронспорту отримає управління транспорту. За них придбають 6 дуобусів, які можуть їздити як на контактній мережі, так і на батареях. Управління економіки потребує 27 мільйонів — зокрема, на завершення капремонту будівлі на вулиці Поштовій, 2. Управління культури та туризму запланувало капітальні ремонти музичних шкіл, поповнення бібліотечного фонду, а також закупити різного обладнання для МБК і ПК «Текстильник», встановити пам’ятник Георгію Косміаді, реконструювати літню естраду у парку імені Шевченка та добудувати в зоопарку вольєр для левів. Є управління, яким виділили менше коштів. Так, наприклад, управління земельних відносин просило 24 тисячі на купівлю двох комп’ютерів, управління комунальної власності – 19 тисяч на придбання оргтехніки, та управління торгівлі – 17 тисяч, аби купити нові шафи та стільці.
– Чимало суперечок було навколо 42 мільйонів на купівлю “гібридів”. Дехто з депутатів висловлювали думки, що за ці кошти доречніше купити 40 тролейбусів, які були в використанні. На твою думку, що краще для міста?
– Розвивати муніципальний транспорт у місті потрібно. Що це буде – тролейбуси чи більш сучасні “гібриди” варто вирішувати, зважаючи на те, де вони курсуватимуть. Нині в місті не до всіх вулиць проведена контактна мережа. Тому на такі напрямки потрібно шукати альтернативу. Окрім того, варто зважати й на економічну складову, що доцільніше і вигідніше придбати.
“Якщо у Рівному їздить стільки маршруток, то комусь це вигідно”
– Зараз чимало питань до приватних перевізників, стану маршруток і якості перевезень пасажирів. Після підвищення вартості проїзду нарікань побільшого. Як вважаєш, чи реально в Рівному перейти на муніципальний транспорт і залишити мінімум маршрутів перевізникам?
– Я вважаю, що у Рівному максимально потрібно розвивати муніципальний транспорт, зокрема електричний. Саме тому й виділили кошти на придбання нових тролейбусів і дуобусів. Передбачається, що цьогоріч для Рівного куплять 6 “гібридів” і стільки ж тролейбусів, які були в використанні. Це дозволить дещо збільшити кількість муніципального транспорту на маршрутах, де їздять і приватні перевізники, тим самим зменшивши кількість маршруток. Що ж до останніх, то до них і справді чимало питань, але ж зрозуміло, що якщо у Рівному їздить стільки маршруток, то комусь це вигідно.
– Зараз є пропозиції частково відшкодовувати маршруткам перевезення пільговиків. На яких умовах це відбуватиметься і скільки коштів на це виділять із бюджету міста?
– Так, справді це питання обговорюється. Зокрема, з бюджету міста просять виділити чотири мільйони шістсот п’ять тисяч гривень на відшкодування перевезення пільговиків маршруткам, які працюють на маршрутах, де немає тролейбусного сполучення. Депутатам пояснювали, що за підрахунками, цієї суми вистачить на відшкодування пільгового перевезення на 1 305 місць. Втім я думаю, що цю суму варто зменшити до реальних обрахунків та виділяти перевізникам на певних умовах. Вже є напрацювання щодо цього, але їх озвучу згодом.
– У Рівному довго агітували створювати ОСББ, мовляв, їх підтримуватимуть із бюджету за допомогою “Муніципальної програми сталого розвитку”. Нині на неї подали пропозиції на суму понад 100 мільйонів гривень. У той час, як із бюджету міста на реалізацію проектів поки що виділили виділили лише 26. Що далі?
– Поки що справді на фінансування цієї програми виділено 26 мільйонів гривень. Втім, плануємо збільшити цю суму до 80 мільйонів гривень. Наразі ж ОСББ вже подали проекти на суму приблизно 150 мільйонів гривень. Думаю, що робитимемо все можливе, щоб поетапно коштів вистачило для більшості ОСББ, які подали свої проекти на співфінансування.
– А як сталося, що коштів для всіх не вистачає?
– Така ситуація склалася тому, що на розгляд сесії виносили дві пропозиції — покривати з міського бюджету 60% або 70% вартості робіт. Зважаючи на ситуацію в країні, ми вирішили, що не в кожному ОСББ вдасться зібрати 40% коштів, скажімо, на утеплення будинку чи інші дороговартісні проекти. Тому депутати підтримали пропозицію виділяти з бюджету 70% коштів. Це й зумовило ситуацію, яка нині склалася. Адже якби розмір участі міста був меншим, то коштів вистачило для більшої кількості ОСББ.
– Твої прогнози, як голови бюджетної комісії, яким буде цей рік для Рівного і на скільки вдасться перевиконати бюджет?
– Думаю перевиконання буде приблизно в межах 100 — 110 мільйонів. Наразі вже перевиконали бюджет приблизно на 50 мільйонів.
– Коли чекати наступного перерозподілу коштів?
– Ці кошти будемо ділити між галузями в травні.
Вікторія РИЧКО