У Велику п’ятницю, яка цього року випадає сьогодні, 14 квітня, для загальноцерковного пошанування виносять святу плащаницю. Вірні впродовж двох діб – до свята Великодня – приступають до цієї святині та поклоняються їй. За своїм походженням плащаниця, звичайно ж, корінням сягає часу Страсної п’ятниці, та символізує той погребальний саван, у якому було загорнуте тіло Спасителя. Як рівнянам поводитися перед Плащаницею і що варто знати – читайте далі.
За словами протоієрея Євгена Заплетнюка, в православному розумінні сьогодні плащаниця – це іконографічне, художнє зображення покладеного до гробу тіла Спасителя нашого Ісуса Христа після того, як Його було знято з хреста.
– Зазвичай, плащаницю роблять великого розміру, зазвичай з оксамиту, трохи меншою за розмір людини, а по всіх чотирьох боках плащаницю увінчує надпис тропаря: «Благообразний Йосиф»… Використовується плащаниця Спасителя під час богослужінь Великої п’ятниці та Великої суботи . Також, існує плащаниця Пресвятої Богородиці, яка використовується на богослужіння свята Успіння. Сучасний Церковний устав Православної Церкви детальних відомостей про те, яким чином повинен відбуватися виніс плащаниці не говорить. Швидше за все, трохи більше як півтора тисяч років Церква не знала такого обряду. Ну, а той факт, що винесення святої плащаниці у Велику п’ятницю звершувалося в різних церквах у різний спосіб, ще раз підтверджує цю думку. Натомість Типікон згадує про винесення плащаниці в Велику суботу після великого славослів’я. Немає відомостей про обряди п’ятниці в грецьких, українських чи старословянської Типіконах. Принаймні, дослідники згадують лише про Тіпикон патріархів Іоакима та Іоана (не пізніше 1696 року), де вже були відомості про цей звичай, який очевидно саме завдяки цьому утвердився по всіх церквах, – розповідає священик.
Також додає, що в одному з найбільш відомих історичних, літургійних памяток Церкви – записах паломниці IV століття Сильвії Аквітанки згадано, що Великої п’ятниці єпископ, очевидно Єрусалимський патріарх, в оточенні дияконів сідав на кафедрі поставленій біля Голгофи.
– Перед ним ставили застелений стіл, а на столі клали святе хресне дерево і напис, що був на хресті. Єпископ держав кінці святого дерева у своїх руках, а вірні один за одним підходили до столу, робили доземний поклін, торкалися хреста й напису своїми чолами й очима, а відтак цілували хрест і відходили. Подібний звичай був і в Грецькій Церкві, де єпископ виносив для поклоніння Святий Хрест. Слід нагадати, що символізм плащаниці тісно пов’язаний із духовним змістом використання покрівців, а точніше – Воздуха під час проскомідії. Очевидно, сучасний вигляд Плащаниці є збільшеним Воздухом, з нанесеним на нього ікони гробу Господнього, – каже протиієрей.
А також додає, серед кількох відомих чинів, сьогодні повсюди практикується наступний.
– По закінченні вечірнього богослужіння Великої п’ятниці звершується обряд виносу плащаниці. При співі тропаря «Благообразний Йосиф, знявши з хреста пречисте тіло Твоє, плащаницею чистою обвив, і, пахощами покривши, у гріб новий положив» священнослужителі тричі скорботною процесією обносять її навколо храму. Якщо священик один, то сам несе плащаницю на своїх плечах і тримає її обома руками на голові, а інший її кінець тримають двоє старших братів, якщо є потреба, – пояснює він.
Окрім того, за словами священика, свята плащаниця є символом Ісуса Христа в гробі, тому тут немає місця на прилюдне почитання Святих Тайн.
– Західна Церква у Велику п’ятницю подекуди усуває Святі Тайни з кивота та лишає його відчиненим на знак, що там нема Христа, бо Він у гробі. Далі плащаницю заносять у храм, і по цьому розпочинається читатись канон про розп’яття Господнє та особливий чин відомий з назвою «Плач Пресвятої Богородиці». Далі – відпуст Вечірньої, і далі відбувається поклоніння духовенства та мирян плащаниці. Сама плащаниця, за традицією, покладається посеред храму, перед Царськими вратами, таким чином, що Голова Спасителя повернута на північ, а ноги – на південь. Оскільки свята Плащаниця є іконою, то поставляється не збоку, але по самому центрі від воріт так, наче б її можна було б одразу повісити на іконостас. В деяких храмах священнослужителі додатково покривають плащаницю Євангелієм, а саму Євангелією кладуть на покрівець, – розповідає священик.
А також зазначає, що згідно традиції Православної Церкви, підходити до ікони належить так. Двічі перехреститися, поцілувати її, та перехреститися третій, останній раз. Цілувати на іконах завжди потрібно лише зображення ручок та ніжок.
– Цілувати Пречистий лик (лице) Спасителя, Божої Матері чи святих – заборонено. Таким чином, стоячи на колінах перед плащаницею двічі осіняємо себе хресним знаменням, цілуємо руки Спасителя, Святе Євангеліє, ноги, і ще раз хрестимось. Хтось воліє на колінах підходити до плащаниці, а інші підходять і поклоняються просто, як щонеділі до ікон на тетраподі. Як поводитися найвірніше? Церква відповідає, що краще всього слідувати традиції конкретного храму чи місцевості. Якщо існуючий в храмі порядок заведено з благословення отця-настоятеля, то його й слід неухильно дотримуватися, вважаючи правильним саме його, навіть коли в сусідньому селі роблять по-іншому. Нічого поганого немає в тому, що до плащаниці люди йдуть на колінах від самих дверей храму. Це наш давній благочестивий звичай, котрий цілком відповідає духу Великої п’ятниці – дня особливого покаяння та суворого посту, – завершує розмову протиієрей.