4 гривні за проїзд у рівненських маршрутках платитимуть пасажири вже з 23 березня. Таке рішення хоч і з суперечками, але підтримали члени виконавчого комітету Рівненської міської ради. Переконують – цей крок непопулярний, але вимушений, інакше перевізники просто покинуть маршрути. І це ще не межа підвищенню. Адже якщо в міському громадському транспорті запровадять єдиний квиток у, то чергове подорожчання проїзду неминуче. Куди, чим, як і за скільки доїдемо та чому так – далі у матеріалі.
Перевізники поставили ультиматум
Про підвищення вартості проїзду в Рівному заговорили ще на початку року. Тоді перевізники підняли ціну квитка на міжміських і приміських маршрутах. Мовляв, і так працюють на межі виживання. Втім, тоді здорожчання квитка обласний центр оминуло. Але в лютому на сайті міськради з’явився проект рішення виконавчого комітету про підвищення тарифу до 4 гривень.
Та ненадовго. Вже 17 березня члени Рівненського міськвиконкому таки дозволили підвищити вартість проїзду. З криками, взаємними звинуваченнями і суперечками все ж голосів вистачило, щоб рішення “пройшло”.
Нагадаємо, востаннє вартість проїзду в рівненських міських маршрутках підвищували у лютому 2015 року до 3 гривень. З того часу подорожчали запчастини, збільшилася мінімальна зарплата і собівартість послуг зросла, нарікають перевізники.
За словами начальника управління транспорту та зв’язку Рівного Віталія Миронюка, 4 гривні за проїзд – це обґрунтований тариф, який вирахували під час досліджень пасажиропотоку в міських маршрутках.
– Зараз у Рівному на кількох так званих збиткових маршрутах взагалі не вистачає машин, перевізники просто відмовляються працювати собі в збиток. Тому якщо є охочі взяти ці маршрути на обслуговування – запрошуємо, – каже Віталій Миронюк.
А міський голова Володимир Хомко додав, що навіть без конкурсу готовий віддати ці маршрути, лише знайшлися б охочі.
– Якщо ми не підвищимо вартість проїзду, то ще з десяток перевізників зійдуть із рейсів. Вони ледве не ультиматум поставили, – наголошує він.
Якщо платити, то знати, за що, а не за проїзд містом, як на “американських гірках”, із вітерцем зі щілин, запчастинами, які стирчать у маршрутках, і обшарпаних сидіннях, бідкаються рівняни.
– Я їжджу рівненськими маршрутками. Це жах. Щось десь відлітає, сидіння обшарпані, біля водія стирчать запчастини, зі щілин дме… А в години пік, вони справді забиті, як “собачі будки”. За що платити? Якщо підвищувати вартість проїзду, то вже вимагати від перевізників кращого сервісу. Та й деякі рейси не такі збиткові, як вони говорять, – вважає член Рівненського міськвиконкому Ніна Скиба.
Потрібно було долучатися і рахувати пасажиропотік, адже всіх запрошували, нагадав Віталій Миронюк.
– Чомусь впродовж двох днів, коли рахували пасажирів, охочих долучитися до цього серед “любителів народу” не знайшлося, – підкреслив він.
Перевізники ж наголосили, що наразі працюють у збиток. Окрім того, багато маршруток стоїть без водіїв, бо ті поїхали працювати за кордон – там платять більше.
– Водії поїхали працювати у Польщу, Прибалтику, бо там можна заробити більше, ніж у нас. Зараз деякі машини просто стоять, адже на них нікому їздити. А щоб водій повернувся назад на маршрут, потрібно підвищувати зарплату, а це, відповідно, впливає на вартість квитка. А якщо пасажири хочуть, щоб маршрутка ще була гарною і пофарбованою, то проїзд має бути взагалі 5 гривень. І варто відмінити безкоштовні перевезення пільговиків, – обурюється перевізник Віктор Якимчук.
За пільговиків сплачують ті, хто їздить за гроші
А в усьому винні депутати Верховної Ради України та Кабінет Міністрів, кажуть рівненські чиновники.
– Держава визначила категорії пільговиків, а ось відшкодовувати їх проїзд маємо з міського бюджету. Тому рівняни повинні розуміти, що ті, хто платить за квиток, сплачує ще й за проїзд пільговиків. І якщо тролейбусному управлінню це компенсуємо з міського бюджету, то маршрутникам поки що ні, – нагадує Володимир Хомко.
Хоча таку можливість розглядають, принаймні для тих перевізників, які працюють на збиткових маршрутах, або ж надають послуги з перевезення пасажирів на напрямках, де не курсують тролейбуси. На таке відшкодування потрібно чотири мільйони шістсот п’ять тисяч гривень. Щоправда, це можливо в разі, якщо депутати міськради підтримають відповідну програму відшкодування пільгових перевезень і виділять кошти з бюджету.
– За підрахунками, цієї суми вистачить на відшкодування пільгового перевезення на 1 305 місць. Нині у Рівному маршрутки курсують за сімома напрямками, де немає тролейбусних сполучень, – зазначив Віталій Миронюк.
Тим часом, за словами президента “Союзу перевізників України” Валентина Демчука, у кожній маршрутці визначено 4 місця для пільгових перевезень.
– Звичайно, є різні випадки, коли й пасажири заходять, нічого не кажучи, і їдуть безплатно, й коли водії відмовляються брати пільговиків. Якщо повідомляють про такі випадки — реагуємо. Але перевізників теж можна зрозуміти, їм же пільгові перевезення не відшкодовують, – пояснює Валентин Демчук.
Нагадаємо, нині законом визначено 22 категорії людей, які мають право на пільговий проїзд у громадському транспорті. Тим часом, за підрахунками, до 30% пільговиків, які користуються громадським транспортом Рівного, – немісцеві, які приїжджають у місто у справах. Та кошти на відшкодування їх проїзду виділяють із міського бюджету. Поки що компенсація відбувалися лише тролейбусному управлінню.
Коли буде єдиний квиток проїзд подоржачає… до 7 гривень?
Перевізники обманюють і не показують своїх справжніх прибутків, тому проблема не тільки в пільговиках, припускають рівняни. Як вихід із ситуації пропонують той же єдиний квиток, епопея із запровадженням якого у Рівному тягнеться вже кілька років.
Та чиновники кажуть, що єдиний квиток аж ніяк не стримає зростання вартості проїзду, навпаки, коли його запровадять, то тариф зросте.
– Я переконаний, що єдиний квиток Рівне запровадить одним із перших міст в Україні. Але зараз ніхто не знає механізму, як це зробити. Заступник міського голови Віталій Герман працює у робочій групі, створеній для вивчення цього питання. Однак варто розуміти, що коли запровадимо єдиний квиток – проїзд подорожчає. Тому краще людей готувати до цього поступово, а не підняти одразу з 3 до 7 гривень, – заявив секретар Рівненської міськради Сергій Паладійчук.
Нагадаємо, у Рівному розмови про запровадження єдиного електронного квитка в громадському транспорті розпочалися ще кілька років тому. Свого часу навіть уклали договір із корейською компанією, яка мала запроваджувати єдиний квиток у громадському транспорті міста. Та поки що не склалося. Чиновники і міський голова все списували на законодавство. Однак активісти запевняли, що було б бажання – знайшлися б і шляхи вирішення проблеми. Адже, наприклад, у сусідньому Житомирі цьогоріч мають з’явитися перші електронні квитки.
Хочуть цього і чимало рівнян. Так, нещодавно на сайті міськради мешканці підтримали петицію щодо запровадження е-квитка у транспорті.
То тепер Хомко і Ко вже не скажуть, що "закон забороняє і 10 млн. штрафу", угода з Корейцями ще ж чинна? 😉
Опубліковано Сергієм Ковальчуком 17 січня 2017 р.
У січні ж цього року народні депутати прийняли відповідний законопроект таки. Тепер немає і законодавчих перешкод цьому. Та в Рівному віз і досі там…
Рівняни проти 4 гривень… про 7 – поки що не думають
Тим часом рівняни у соцмережах активно обговорюють підвищення вартості проїзду в маршрутках. Чимало обурюються, що якщо вже платити більше, то хай би маршрутки та якість перевезень стали кращими. Як альтернативу приватним перевізникам називають вдвічі дешевші міські тролейбуси, або ж пропонують пересісти на велосипеди. Хоча згадують, що й давно обіцяних велодоріжок у Рівному поки що немає…
На сайті ж Рівненської міської ради 300 мешканців підписалися під петицією щодо заборони підвищувати вартість проїзду в маршрутках. Втім, у відповіді на неї повідомляється, що це суперечить чинному законодавству, тому подорожчання квитка буде.
До слова, в інших обласних центрах поблизу Рівного, наприклад, у Тернополі, Львові , проїзд у громадському транспорті вже по 4 гривні. А в Житомирі вирішують питання про підвищення вартості проїзду до 5 гривень. У Луцьку ж поки що пасажири платять 3 гривні.
А тим часом поїздки в рівненських маршрутках місцеві мешканці характеризують жартома якось так…
Вікторія РИЧКО