На уроках вони танцюють, співають під українські пісні та хіти «Океану Ельзи», розмірковують, якою має бути успішна людина і керуються гаслом: «Не кажи не вмію, а кажи – навчуся». Мова йде про «Інтелект України» –  навчання за сучасними європейськими технологіями у рівненському НВК №12. Він відповідає державним стандартам та базується на 10 основних компетенціях «Нової української школи», які вводить Міністерство. Учні там вчаться за новою програмою вже п’ятий рік, а сама «новинка» набула розголосу дуже швидко. У розкладі є нетипові для інших школярів уроки «Еврика» та «Навчаємося разом». Вони дають набувати дітям життєвих компетенцій. Як виховують нову генерацію українців та взагалі, що таке «Інтелект України» – детальніше у матеріалі «КРАПКИ».

 

Звідки ноги ростуть

У 2011 році в Навчально-виховному комплексі №12 дізналися про проект «Інтелект України». Він був розроблений науковцями в Харківському національному педагогічному університеті імені Григорія Сковороди. На той час в шести областях України проходив експеримент по впровадженню цієї системи.

директор НВК №12 Вікторія Лагодюк

– Ми почали шукати різні розвиваючі методики, які б мали продовження у старшій школі. «Інтелект України» був єдиною розвиваючою системою, яка пройшла експеримент не тільки в початковій школі. Саме «Інтелект України» тоді стартував у п’ятих класах. Це нас зацікавило,  – розповідає директор НВК №12 Вікторія Лагодюк.

Згодом, завдяки партнерству школи з «Гьоте Інститутом» вона подивилася, як навчаються школярі у Мюнхені. І порівняла побачене з «Інтелектом України». Нову систему освіти хотіли запровадити у навчальному закладі. Але перш за все питання було обговорено на раді школи.

І після співпраці з авторами проекту «Інтелект України», міської влади та Рівненським обласним інститутом післядипломної освіти, ознайомившись через соцмережі з відгуками батьків та вчителів, які брали участь в експерименті, у 2013 році в школі було відкрито не один, а три перші класи.

Тоді школярі, навчання яких стартувало за новою системою були найпершими не лише у місті та області, а й в цілому Західному регіоні. Після введення «Інтелекту України» у 12 школі таку ідею підхопили інші навчальні заклади Рівного. А нині НВК №12 щомісячно проводить «Школу технологічної майстерності» та є базовою в області.

Як «першачки» стали «інтелектом»

У 2013 році в перший клас навчання брали усіх бажаючих, бо проект розрахований на академічно здібну, тобто середньостатистичну і змотивовану до навчання дитину. Ці класи також не виключають здобуття освіти дітьми з особливими потребами.

Та у 2014 та 2015 році вирішили набирати «першачків» на основі конкурсу. Але після того спеціальний відбір за рекомендаціями МОН знову скасували. Нині до першого класу знову беруть всіх бажаючих.

– Визначити рівень знань під час зустрічі, давайте будемо відвертими, не є об’єктивною оцінкою. Я повернулася до тих найперших класів, пішла по уроках і не побачила різниці між тими дітьми, які відібрані, і тими, які йшли в школу по звичайному відбору, – пояснює пані Лагодюк.

Поспілкувашись із вчителями, директор зрозуміла, що їм також важче навчати дітей з різною підготовкою. Оскільки одні батьки можуть найняти репетитора для підготовки до школи, а інші – ні.

– Однак, ніхто не сказав, що ці діти не можуть бути успішними та мати якісну освіту, – додає вона.

Тому в школі проводять внутрішню диференціацію. А щороку в червні на безкоштовній основі відбуваються навчальні занятя для майбутніх першокласників і організовуються зустрічі з батьками.

На тиждень за парту

Так, у червні на два тижні за парти сідають майбутні першокласники. Крім того, у ролі школярів себе можуть відчути і батьки. В такому становищі мами і тати перебувають тиждень.

– Ми ставимо уроки батькам, так само як і дітям. З ними працює команда фахівців. В ході діалогу ми з’ясовуємо, чого очікують батьки від школи. А також наскільки необхідно сьогодні і батькам і школі партнерство. В подальшому з батьками працюють психологи, – пояснює Вікторія Лагодюк.

Психологи пояснюють батькам як підготувати дитину до школи і зняти шкільну тривожність. Окрім того, їм розповідають як любити дитину такою як вона є, і чому ні в якому разі її не потрібно порівнювати з іншою дитиною, а тільки з самим собою.

Далі з батьками працюють вчителі-предметники і проводять один урок як в першому класі. Вікторія Юріївна зауважує, що після того мами і тати зізнаються, що важко ціле заняття бути зосередженим, думати, давати відповіді на питання, писати чи презентувати себе.

Разом із психологами з батьками працює і заступник з навчально-виховної роботи. Їм наголошують, що дитина має виспатися перед навчанням, бути нагодованою та мати складений шкільний портфелик. А завершують «тиждень за партою» вчителі права. Вони розповідають про права та обов’язки вчителів, дітей і батьків.

 «Еврика!» та інші нововведення для школярів

Що цікаво, всі предмети в проекті «Інтелект України» – інтегровані. Над програмою працювали лікарі, психологи, інформатики і педагоги. Прораховано до секунд використання навчальних інноваційних технологій, яких впродовж уроку застосовується більше десяти.

– Ніякий вчитель не підготує кожен робочий урок таким чином, – каже директор НВК №12 Вікторія Лагодюк.

Вона додає, що лікарями продумано, в якій логічній послідовності використовувати технології, що бережуть здоров’я дитини, дихальні вправи  та вправи з використанням дрібної моторики.

Всі уроки включають в себе по дві фізкультхвилинки під пісні про Україну та сучасні українські пісні. Цікавою складовою «Інтелекту України» є національно-патріотичне виховання.

Навчання за такою програмою йде з використанням усіх органів чуття дитини. Школяр слухає певний тембр голосу вчителя, а ще повторює вивчений матеріал декілька разів. Це відбувається у вигляді пісні, відеосюжету чи мультфільму.

Ще учні можуть спробувати себе в ролі вчителя.

Школярі в ролі вчителів

Також діти на уроках розглядають справжні життєві ситуації. Замість типових диктантів школярі записують у зошити українські пісні та вірші. В кінці заняття є чіткий контроль знань. Ця система надає дітям всі необхідні життвєві компетенції.

Учні «Інтелекту України» мають у своєму розкладі два нових предмети – це «Еврика» та «Навчаємося разом». Такі уроки навіть не викладають у дорослій школі.

Марія Христюк

– Ми вивчаємо математику, читання, людину і світ, еврику. На евриці ми розглядаємо логічні завдання, розвиваємо своє мислення. Сьогодні ми опрацьовували науковий текст. Під час фізкультхвилинок на уроках ми відпочиваємо, виховуємо любов до України», – розповідає учениця 4-Б класу Марія Христюк.

«Навчаємося разом» поєднує в собі усі предмети навчального процесу.

– Основною метою навчальної дисципліни «Навчаємося разом» є формування в учнів ключової компетентності «Умій учитися». Вона дозволяє запобігти перевантаженню, активізує пізнавальну діяльність, ініціативу особистості, сприяє раціональному використанню часу й навчальних засобів, дає змогу не губитися в новій пізнавальній і життєвій ситуаціях, – каже класний керівник 4-Б класу Віра Лапчук.

У свої 6 років, навчаючись у першому класі, школярі практично знають усі материки і океани. Ці знання вони здобувають за рахунок чітко продуманих фізкультхвилинок та вправ.

– На «Людині і світ» мені подобається досліджувати щось нове. Зараз ми повторюємо все, що ми вчили у третьому класі. Вчимо нові терміни, слова, країни. Під час навчання я дізнався, які в людей є характери, емоції, різні віруси, як поводитися на дорогах, – говорить учень 4-Д класу Марк Новосад.

На кожному занятті дітям пояснюють, що кожен має право на помилку, яку можна виправити. Крім того, школярі роздумують, хто така успішна та щаслива людина. Через увесь навчальний курс проходить такий меседж: «Не кажи не вмію, а кажи навчуся», «Не можу сьогодні – зможу завтра», «Я є особливий, я є успішний».

Головний меседж навчального процесу

Класний керівник 4-Д класу Ніна Брега пояснює, що програма проекту змінює акценти навчання із «Чому навчати» на «Як навчати» та «Для чого».

Класний керівник 4-Д класу Ніна Брега

«На всіх уроках діти – дослідники, вони мають можливість задовільнити свою природню цікавість. З одного боку – цікавість, а з другого розуміють, що без зусиль успіху не досягнеш. Діти під час навчання формують якості успішної особистості. Тобто треба наполегливість, вміння працювати у команді, відповідальність і звичайно на високому рівні виховання патріота своєї країни», – зауважує вона.

Перед початком занять діти ставлять собі мету. А після закічення уроку вчитель обов’язково запитує учнів, чи досягли вони задуманого.

Анастасія БОДНАРСЬКА